Anasayfa » Sevim Burak ve Ford Mach I’in İstanbul’unda İnsandışı Failler
Sevim Burak ve Ford Mach I’in İstanbul’unda İnsandışı Failler
SELVER SEZEN KUTUP
Khas Core Program
15 December 2020, Tuesday, 20.00
Bu sunum Sevim Burak’ın Ford Mach I metninde insanlar ve insandışı faillerin ilişkilerine odaklanacaktır. İnsan merkezci bir dille insanın öncelendiği, metnin insanın tahakkümünde kurgulandığı bir söylem Ford Mach I’de nihai değildir. Metnin kolektif üretim süreci, anlatı stratejilerinin kullanımı, anlatıya konu olan malzeme; insanla insan olmayanı aynı düzlemde düşünebilmemize imkân tanıyan bir metinsel ağ inşa etmiştir. Ford Mach I otomobil ile insanın, hayvan ile otomobilin, insan ile nesnenin, söylem ile maddenin çaprazlama ilişkilendiği durumlarda eylemlerin neye benzeyeceğini, sınırların nasıl zorlandığını, sınırların yeniden ve birlikte oluşturulmak üzere meydana getirdiği imkânları göstermektedir. Boğaziçi Köprüsü’nün açılacağı günün gecesinde başlayan romanın geri dönüşlerle kapsadığı elli yıllık süreci kurmaca düzleminde nasıl var ettiği tartışılacak, metnin insan olmayanları dillendirme biçimine yakından bakılacaktır. Bugünkü karşılıkları kentsel dönüşüm/yenileme olan hareketlerin nüvelerinin görüldüğü 1970’ler İstanbul’u “kentsel asemblaj” kavramını örneklemektedir. Kentin sokaklarında farklı sınıflardan kişilerin karşılaşma anlarının sahnelendiği metinde, yürüyerek ve otomobilin içinden caddeler kat edilir. Yolların, hayvanların, insanların, otomobillerin, makinelerin iç içeliğindeki kent sayısız başka faille ilişkilenmelere açılmıştır. Böylece Ford Mach I’in makineselliği; bir tür “açık yapıt” olarak açık uçlu okumalarla metnin yazarını çoğullaştırması; nihayetinde metindeki insan dışı varlıkların kendi sesini arama-bulma süreci vesilesiyle edebiyat ile insan olmayanların salınımındaki tartışmalar mümkün kılınmıştır.
Paylaş:
Kadir Has Üniversitesi kurumsal web sitesi iyi bir kullanıcı deneyimi sunabilmek adına çerezleri (cookie) kullanmaktadır. (Çerez Politikası)
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
SELVER SEZEN KUTUP
Khas Core Program
15 December 2020, Tuesday, 20.00
Bu sunum Sevim Burak’ın Ford Mach I metninde insanlar ve insandışı faillerin ilişkilerine odaklanacaktır. İnsan merkezci bir dille insanın öncelendiği, metnin insanın tahakkümünde kurgulandığı bir söylem Ford Mach I’de nihai değildir. Metnin kolektif üretim süreci, anlatı stratejilerinin kullanımı, anlatıya konu olan malzeme; insanla insan olmayanı aynı düzlemde düşünebilmemize imkân tanıyan bir metinsel ağ inşa etmiştir. Ford Mach I otomobil ile insanın, hayvan ile otomobilin, insan ile nesnenin, söylem ile maddenin çaprazlama ilişkilendiği durumlarda eylemlerin neye benzeyeceğini, sınırların nasıl zorlandığını, sınırların yeniden ve birlikte oluşturulmak üzere meydana getirdiği imkânları göstermektedir. Boğaziçi Köprüsü’nün açılacağı günün gecesinde başlayan romanın geri dönüşlerle kapsadığı elli yıllık süreci kurmaca düzleminde nasıl var ettiği tartışılacak, metnin insan olmayanları dillendirme biçimine yakından bakılacaktır. Bugünkü karşılıkları kentsel dönüşüm/yenileme olan hareketlerin nüvelerinin görüldüğü 1970’ler İstanbul’u “kentsel asemblaj” kavramını örneklemektedir. Kentin sokaklarında farklı sınıflardan kişilerin karşılaşma anlarının sahnelendiği metinde, yürüyerek ve otomobilin içinden caddeler kat edilir. Yolların, hayvanların, insanların, otomobillerin, makinelerin iç içeliğindeki kent sayısız başka faille ilişkilenmelere açılmıştır. Böylece Ford Mach I’in makineselliği; bir tür “açık yapıt” olarak açık uçlu okumalarla metnin yazarını çoğullaştırması; nihayetinde metindeki insan dışı varlıkların kendi sesini arama-bulma süreci vesilesiyle edebiyat ile insan olmayanların salınımındaki tartışmalar mümkün kılınmıştır.