Başarılar



TÜBİTAK 2232 Programı’nda Çekirdek Program’dan 2 Öğrenci!

Mühendislik ve Doğa Bilimleri Fakültesinden Dr. Öğretim Üyesi Deniz Eroğlu’nun TÜBİTAK 2232 Uluslararası Lider Araştırmacılar Programı kapsamındaki projesine, geçtiğimiz yıl Çekirdek Programın ilk öğrencileri arasında yer alan 2 lisans öğrencisi de dahil oldu.

Dr. Öğretim Üyesi Deniz Eroğlu ve araştırma ekibi bu proje ile veri bilimi ve matematiği birleştirerek beyin EEG sinyallerini matematiksel modellere dönüştürüp beyindeki yapıyı ortaya çıkartmaya çalışıyor. Bu modelde yer alan formülleri kullanarak ilerisi için tahminler yapmaya çalıştıklarını söyleyen Dr. Öğretim Üyesi Eroğlu, bu çalışma ile, örneğin bir epilepsi hastasının kriz geçirme durumuna ne kadar yakın olduğu ve hangi durumda geçirebileceğini anlamaya çalıştıklarını ifade ediyor.

Dr. Öğretim Üyesi Eroğlu, Çekirdek Program öğrencileri Ayberk Ayhan ve Murat Akın Çiçek’in projeye dahil olma hikayelerini şöyle anlatıyor: “Üniversitemizde kurduğumuz Nodds grubunun en önemli ve güçlü özelliği olan disiplinlerarası çalışmanın önemini bu iki öğrencimiz Çekirdek Program’daki KHAS 101 ve 102 derslerinde yaptıkları sunumlarda bana hissettirdiler. Ayrıca, yine Çekirdek Program dahilindeki bilgisayar programlama/algoritma derslerindeki eğitmenlerinden de bu derslerde başarılı olduklarını öğrendim. Bunun üzerine öğrencilerle makine öğrenmesi üzerine ilgilerinin olup olmadığı ile ilgili bir görüşme yaptım ve kendilerini gruba davet ettim. Her ikisinin de bizim projede gerçekleşen bütün veri bilimi ilişkili noktaları çok iyi bilen araştırmacılar olacaklarını düşünüyorum.  Bunun yanı sıra, grup elemanlarından aldıkları bilimsel desteğin yanında, benim kontrolüm altında her hafta çok özel bir matematik eğitiminden de geçiyorlar."

Çekirdek Program öğrencisi Ayberk Ayhan, üniversiteye başladığında bir araştırma grubunda yer almanın öncelikli hedeflerinden biri olduğunu söylüyor. Kabul edilip bu grubun bir parçası olduğunda, bu hedefini daha ilk yılından gerçekleştirip geleceğini şimdiden şekillendirmeye başlamanın kendisini çok heyecanlandırdığını belirtiyor. “Her ne kadar bu sürecin daha çok başında olsam da, büyük bir özveri ile çalışıp kendimi bu konuda geliştirmek için sabırsızlanıyorum” diyen Ayhan, Çekirdek Program’ın bu projeye seçilmesindeki ana neden olduğunu şu cümlelerle anlatıyor: “Deniz Hoca’nın Nodds grubuna katılmayı isteyip istemediğimi sormasının arkasındaki sebeplerden birinin, Çekirdek Program derslerinde yaptığımız sunumlar sayesinde bizlerin ilgi alanlarını ve yeteneklerini görmüş olması olduğunu düşünüyorum. Aynı zamanda, bu yıl içerisinde programlama dillerine yaptığımız giriş dersleri sayesinde proje grubu içerisindeki dinamiklere ayak uydurmamın da kolaylaştığını söyleyebilirim.”

Projeye seçilen bir diğer isim Murat Akın Çiçek de Çekirdek Program’ın projeye dahil olmasında çok önemli katkısı olduğu görüşünde. Çiçek, ilgili süreci şöyle anlatıyor: “Bu projeye katılmamı Çekirdek Program derslerinde ilk dönemden beri yaptığım çalışmalar tetikledi. ‘Bilimsel Keşifler ve Mühendislik’ dersinin final sunumunu yaptıktan sonra Deniz Hoca hangi alanda çalışmak istediğimi sordu. İlgimi çeken alanları söyledikten sonra bana bir önerisinin olup olmadığını sordum ve beni kendi araştırma grubuna davet etti. Çekirdek Program’ın bana kattığı en iyi şeylerden birisinin araştırma yapabilme ve problem çözebilme becerilerimi geliştirmek olduğunu da eklemek isterim. Bunun neticesinde insana doğal bir merak ve çalışma isteği de geliyor, ki bu tür projelerde bunun gerekli olduğunu düşünüyorum.”



Çekirdek program öğrencilerinden Adalet Ağaoğlu Sözlüğü

Kadir Has Üniversitesi’nde, yeni eğitim modelinin ilk yılını oluşturan Çekirdek Program öğrencileri Adalet Ağaoğlu’nun Dar Zamanlar üçlemesinin ilk romanı Ölmeye Yatmak’ı yaratıcı bir sözlük çalışmasıyla yeniden gündeme taşıdı. Çekirdek Program derslerinden ‘Türkçe Eleştirel Okuma ve Yazma’ dersini alan mühendislik birinci sınıf öğrencileri, 30’lu yıllardan 60’lara kadar Türkiye toplumsal tarihinden sunduğu kesitlerle edebiyat tarihinde önemli bir yere sahip olan romandan ilham alarak seçtikleri başlıkları, kendi yaratıcılıkları ile oluşturdular.

 

Bu yıl kaybettiğimiz edebiyatın duayenlerinden Adalet Ağaoğlu, Kadir Has Üniversitesi Çekirdek Program öğrencileri tarafından hazırlanan yaratıcı bir sözlük çalışmasıyla anılıyor. Usta yazarın Dar Zamanlar üçlemesinin ilk romanı olan ve çok sayıda kavrama, metne, tarihsel, toplumsal ve siyasal olaya gönderme yapan Ölmeye Yatmak romanından seçtikleri başlıkları kendi bakış açılarına göre ele alan öğrenciler, oluşturdukları maddeleri sözlüğe dönüştürdüler. Dr. Öğretim Üyesi Şehnaz Şişmanoğlu’nun rehberliğinde mühendislik birinci sınıf öğrencileri tarafından ‘Türkçe Eleştirel Okuma ve Yazma’ dersinde hazırlanan sözlük, sesi kendisinden sonra gençlere ulaşmaya devam edecek Ağaoğlu’nun hem içerik hem de teknik olarak edebiyat tarihinin en önemli metinlerinden biri olan romanına da bir saygı niteliği taşıyor.

 

Standart bir makale ödevi yerine yaratıcı bir sözlük!

Çekirdek Program kapsamında ilk kez geçtiğimiz akademik yılda verilen ‘Türkçe Eleştirel Okuma ve Yazma’ dersinin yürütücüsü Dr. Öğretim Üyesi Şehnaz Şişmanoğlu yaptıkları çalışma hakkında şunları söylüyor: “Öğrencilerin birinci sınıfta aldıkları zorunlu Türkçe derslerini çeşitli bölümlerden gelen ve farklı donanımlara sahip öğrenciler için yaratıcı çalışmalarla eleştirel okuma ve yazma atölyelerine dönüştürmek, hem öğrenciler hem de hocalar için çok daha verimli bir ders atmosferi yaratıyor. Dersimizde öğrencilere standart bir eleştirel makale ödevi vermek yerine romanın çoğulcu yapısını ve öğrencilerin araştırma potansiyelini de ortaya çıkaracak, kendilerini daha özgür hissedebilecekleri, kendi ilgi alanlarına göre şekillendirebilecekleri, yaratıcı bir sözlük çalışması yapmayı uygun bulduk. Herkes kendi merakına ve ilgi alanına göre, ikincil kaynakları da araştırarak ekmek karnesi, köy enstitüleri, Madame Bovary, Türkçülük vb. çok çeşitli kavram, olay, metin vb. hakkında maddeler yazdı.”

 

 

Sözlüğü mühendislik öğrencileri hazırladı

Türkçe Eleştirel Okuma ve Yazma derslerine devam eden öğrencilerinin tümünün mühendislik öğrencisi olduğunu söyleyen Dr. Öğretim Üyesi Şişmanoğlu, “Edebiyata dair bilgileri lisede aldıkları dersler ve elbette kendi okumalarıyla sınırlıydı. Buna rağmen içerik ve teknik açıdan çok da kolay olmayan Ölmeye Yatmak romanını ilgiyle okudular, derste tartıştılar ve çok yaratıcı sözlük maddeleri yazdılar. Romandan istedikleri maddeyi seçebilmeleri ve istedikleri araştırmayı yürütebilmeleri, belli kurallar çerçevesinde ama özgür kalabilmeleri yaratıcılıklarını körükledi. 

Bu dönemki olumlu deneyimlerimizi gelecek senelerde de farklı öğrenci projeleriyle sürdürmeyi hedefliyoruz.” dedi.

 

“Bölüm ve mesleklerin sınırları içinde kalmayan öğrenciler yetiştiriyoruz”

Kadir Has Üniversitesi Çekirdek Program Direktörü Doç. Dr. Didem Kılıçkıran ise şunları söyledi: “Çekirdek Program’ı kurmak için uzun zamandır sarf ettiğimiz emeğin, karşılığını programın daha ilk yılında ve bu kadar anlamlı bir çalışmayla bulması, bizlere hedeflerimize çok da uzak olmadığımızı gösteriyor. Adalet Ağaoğlu’nun romanlarını okuyan, tartışan ve okudukları üzerine fikir üretip yazabilen sevgili mühendislik öğrencilerimiz, bölümler ve mesleklerin sınırları içerisine kapanmayıp, yaratıcılığı, özgür düşünceyi ve üretimi tetikleyen bir üniversite ortamının ne kadar değerli olduğunu gösterdikleri gibi daha güzel bir gelecek için de umut veriyorlar.”